Het Wiebenga Complex van de Hanze, waar de deelnemers begroet werden door een robot, stond deze middag in het teken van zorgtechnologie. Wat betekent dit voor cliënten, patiënten en onze zorgprofessionals? Er waren veel ouderen aanwezig, en vanuit het Clockhuys Plein en de ANBO-PCOB uit Haren was een groep van 20 ouderen met taxibusjes naar Groningen gekomen.
We begonnen de middag met een presentatie van Reinier Hakvoort, oprichter van DARE Health Innovation. Deze organisatie houdt zich op verschillende manieren bezig met zorgtechnologie. Bijvoorbeeld voor het optimaliseren van processen, het gebruik van AI in de zorg of in planning en roostering en het ontwikkelen van software waarmee verpleegkundigen spraakgestuurd rapporten kunnen opstellen.
Op de technische haperingen in de presentatie van Reinier Hakvoort volgde een mooie discussie. Waar zijn we namelijk als het internet niet meewerkt? En wat vragen we van mensen die zorg ontvangen als ontwikkelaars ook tegen zulke problemen aan lopen? Reinier sloot zijn verhaal af met de boodschap dat we elkaar vooral als maatschappij moeten blijven helpen, en dat technologie moet bijdragen aan de oplossing.
Daarna was het woord aan Stein van Berkel, programmamanager zorginnovatie bij Zorggroep Meander. De rol van Stein is om te kijken naar de sociale innovatie en daarbij kijkt hij ook naar de impact van technologie op cliënten, bewoners, patiënten en de zorgprofessional. Technologie kan goed gebruikt worden voor het vergroten van veiligheid, vrijheid en eigen regie bij bewoners. Voor de zorgverlener kan het de werkdruk verlagen en werkplezier vergroten. Er werden vanuit de zaal mooie voorbeelden genoemd van zorgtechnologie die men al gebruikt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een GPS systeem en online coaching. Stein haalt nog een aantal voorbeelden aan, zoals een druppelbril, aantrekhulp voor steunkousen, een digitale kalender die ondersteunend werkt en valsensoren. Zo kunnen valsensoren helpen bij zorg op afstand, waardoor cliënten minder gestoord worden. Bij de inzet van zorgtechnologie is het belangrijk dat dit zinvol is, zijn doel dient en het technisch goed is. Hierbij moet altijd rekening gehouden worden met de digivaardigheden: iedereen moet ermee om kunnen gaan.
Het volgende was een mooi debat met prikkelende stellingen. In het panel namen de twee gastsprekers plaats en schoof Marlies Blaisse aan. Marlies vertegenwoordigde het perspectief van de ouderen, en kwam mee met de deelnemers van het Clockhuys Plein. Uit het geanimeerde debat met veel inbreng van alle aanwezigen kwamen een aantal interessante punten naar voren.
- Zorgtechnologie mag niet menselijk contact vervangen, maar het moet en – en zijn. Zo kan technologie ingezet worden om meer tijd te creëren.
- Technologie maakt mensen minder afhankelijk van de zorg, en vergroot hun eigen regie.
- Het belang van medemenselijkheid en sociaal contact werd onderstreept.
- Technologie kan zorgen voor een tweedeling in de zorg. Zo is het voor mensen die niet digivaardig zijn of laaggeletterd zijn lastig om technologie te gebruiken.
- Het is heel belangrijk dat de zorg, overheden en ontwikkelaars kijken naar de eindgebruiker. Hoe heeft die baat bij de ontwikkelde technologie, en is die goed te gebruiken?
- Er komt een ethisch dilemma kijken bij het verzamelen van data, zoals bijvoorbeeld het geval is bij valsensoren. Wie kan er uiteindelijk bij die data, en wat voor gevolgen heeft dat?
- Bekijk per situatie over zorgtechnologie de beste oplossing is, dat geldt namelijk niet in alle gevallen.
Als kers op de taart gingen alle deelnemers langs in het praktijklokaal waar diverse technologische hulpmiddelen getest konden worden. Mensen keken door een VR-bril, zagen hoe een steunkousaantrekhulp werkt en konden knuffelen met de robotdieren. Een hele geslaagde middag met een kleine blik op de toekomst!
Deze bijeenkomst werd georganiseerd door:
- Gemeente Groningen
- Zorg Innovatie Forum
- WIJS
- Noorderpoort
- Alfa College
- TZA