Stakeholders kunnen bij de helpdeks terecht met vragen over bijvoorbeeld samenwerking, contracten, aansprakelijkheid- en gezondheidsrecht staan de advocaten van PlasBossinade klaar voor de stakeholders.
Damir Lacevic, arbeidsrecht advocaat bij PlasBossinade schetste een mooi voorbeeld van een situatie waarbij stakeholders de helpdesk kunnen gebruiken. “Hoewel de meeste zorginstellingen daarmee waarschijnlijk wel bekend zijn, is het zinvol om stil te staan bij de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz) die per 1 juli 2020 in werking is getreden.” Deze wet heeft ingrijpende veranderingen met zich meegebracht. De Wmcz verplicht de meeste zorginstellingen namelijk om een cliëntenraad in te stellen, waaraan op grond van de wet vervolgens advies- en instemmingsrechten toekomen. Een dergelijk systeem bestaat al langer ten opzichte van de werknemers die hun vertegenwoordigers kiezen in de Ondernemingsraad, hetgeen nu ook geldt voor de cliënten van de zorginstellingen die zich in cliëntenraad moeten verenigen.
Een zorginstelling moet in haar statuten opnemen dat de cliëntenraad een mogelijkheid dient te krijgen een bindende voordracht te doen voor de benoeming van tenminste e?e?n lid van raad van toezicht. Hoewel de zorginstelling zelf mag bepalen aan welke eisen een toezichthouder moet voldoen, is dat toch een behoorlijke verruiming van de bevoegdheden van de cliëntenraad. Heeft uw zorginstelling haar statuten op dat punt al aangepast?
Daarnaast heeft de Wmcz nog een aantal belangrijke wijzigingen met zich meegebracht, zoals de uitbreiding van de medezeggenschapsregeling en verplichte instemmingsrechten. Is uw organisatie ZIF stakeholder en wilt u hier meer over weten of heeft u advies nodig? Neem dan contact op met PlasBossinade en zij kunnen u verder helpen! Ook staan zij nog steeds open voor andere vraagstukken.
Contact opnemen kan telefonisch via 050 521 4333 en via de mail!